141215

Idag åkte jag ut till stallet på eftermiddagen. Planen var att rida ut på Snuff och sedan rida Rosti runt unghästarna och ha Kopur med som handhäst, men riktigt så blev det inte. Kommer till varför lite senare.
 
Jag började iallafall med Saela. Tog in, tog av täcket, och gick ut på ridbanan för att ta en exteriörbild lite snabbt. Det är ganska stor skillnad på henne från när vi fick hem henne och hur hon ser ut nu, ett och ett halvt år senare. 
Observera också att hon står lite dumt på dagens bild, så hon ser en aning överbyggd ut, vilket hon inte är.
 
 
Och såhär såg hon ut då, liten, kantig och tanig. Såg ut som en unghäst!
 
 
Hela hon är mycket rundare och finare idag. Inte rundare som i tjockare då förstås (nu är hon närapå perfekt i hullet) utan rundare som i välmusklad och fin.
 
Men jag red ju också och beundrade inte bara hur vacker och söt hon är. Sadlade, slängde på ett ridtäcke "för säkerhets skull" eftersom det var ett par plusgrader och regnigt. Jag kanske är lite larvig men kyligt, nederbörd och klippt rygg = täcke på. Jag provade också att rida med det nya babypelhamet idag, med dubbla tyglar. Det var ett tag sen jag red med dubbla tyglar nu så jag var lite ringrostig, men det gick bra ändå.
 
Vi red runt byn i regnvädret. Tack vare plusgraderna kunde vi trava bra mycket mer än de senaste dagarna, och även galoppera några sträckor. Hon var väldigt pigg och framåt, men fungerade bra på bettet tycker jag. Kunde till och med galoppera hemåt! Visst ville hon springa fortare, men jag behövde bara ta lite, lite i stångtygeln så höll hon sig i skinnet. Jag försökte träna på att "rida lätt" i galoppen (smått inspirerad av gårdagens luciashow, ska erkännas) och det gick sådär. Svårt på mycket taggad häst!
Men överlag gick det väldigt bra, hon var rund och fin i överlinjen i traven också. Bettet var hon jättelugn med så länge vi bara red på med mjuk kontakt. När jag saktade av trots att hon ville fortsätta springa gick hon emot lite, men det tror jag inte direkt är en protest mot bettet i sig utan mot avsaktningen. Hon gör ju samma sak oavsett om jag rider på vanliga tredelade, bettlöst micklem, grimma eller vad jag än rider med. Lite tjafsar hon emot ändå, vid avsaktning eller när hon måste hålla ett lägre tempo.
 
Jag var iallafall väldigt nöjd med dagens ridpass. När jag kom tillbaka var jackan genomblöt, så jag kände verkligen inte för att rida mer. La på Snuff täcke, smorde tränset lite snabbt och tog in grabbarna bara istället.
De tyckte det var skönt att komma in från det tråkiga vädret. Rosti kom mot mig från bortre änden av hagen så fort han såg mig, och Kopur kom strax efter. Sötnosar!

Kommentera här: