141219

Idag var jag i stallet ganska många timmar!
Började med att rida Rosti när jag kom. Kopur ville dock få jobba, så han följde efter mig hela tiden i hagen när jag hämtade Rosti... Sötnos.
 
Rosti och jag red två varv runt unghästarna bara. Isen hade smält bort där, så det var riktigt bra underlag. Eftersom han stått lite över en vecka så tog vi bara två varv. Mest skritt, lite trav, och ett par galopper. Han gjorde ett litet skutt i galoppen bara, men inget som var något problem.
När vi var på väg hem kom plötsligt två i stohagen galopperande och började busa alldeles intill oss. Då blev Rosti lite "smittad" och pinnade iväg i rask trav. Tog en liten bit innan jag fick stopp på honom! Han är så knasigt söt, den där lilla gubben.
 
Sedan var det (äntligen!) Kopurs tur. Som vi har längtat, både han och jag! Han har vilat tre veckor nu, så länge har han inte stått sedan han var skadad för flera år sedan. Jag tänkte att vi skulle rida några varv runt unghästarna vi också, lite lugnt sådär, barbacka.
Hahaha. Popsen hade andra tankar! 
Han var väldigt spänd och på tårna redan från början, och inte blev det bättre av att två hundar stod och skällde precis hela tiden när vi red. Kopur har aldrig varit där uppe förr, så allt var ju nytt för honom. Och dessutom energin från tre veckors vila...


Jag tänkte prova lite tölt, och då bockade han och var väldigt pigg och överladdad. Tänkte därför att vi kunde prova lite galopp istället. Ibland är ju han så att han bara behöver få springa av sig lite. Idag var det dock mer än så!
Vi galopperade upp för backen vid småhingstarna. Ända från där vi började, och upp för hela backen, var det bockningar, hopp och skutt! Jag kunde inte göra annat än skratta och hålla mig i manen. Det var så mycket glädje i honom så jag hade inte hjärta att försöka få honom att sluta.
Så fortsatte det sedan, småskutt i tölten och konstanta små bockningar i galoppen. Som tur är gör han ju inga stora grejer, utan bara upp-ner-upp-ner hela tiden. Inget man åker av för. Jag var däremot på väg av ett antal gånger... Flera gånger bockade han nämligen och försökte samtidigt kasta sig runt. Då var jag väldigt nära på att åka av kan jag säga, varje gång. Han gjorde så säkert 5-6 gånger, och så alla vanliga bockningar då. Fullt med bus!
Efter fyra varv red vi hem igen iallafall. Känner att jag måste rida honom helst både lördag, söndag, måndag och tisdag nu, så han kanske hinner lugna ner sig till julafton. För då är tanken att mamma ska rida honom, och då måste han förstås vara lugn och snäll!
 
När han var ute i hagen igen passade jag på att ändra storleken lite på säkerhetsvästen, göra rent Snuffs sadel, putsa mina skor, flytta stiglädren till ovansidan av kåpan och putsa upp nosgrimman med skokräm. Gammal, skruttig nosgrimma känns faktiskt helt okej att fuska till lite snygg färg på. Det är ju inte direkt något jag är speciellt rädd om.
 
När allt sådant var klart tog jag in Snuff och gjorde iordning henne för ett lättare barbackapass på banan. Vi jobbade mest i skritten. Började att skritta fram och bara vända över banan för att få henne med mig. Sedan började vi med serpentiner. Det gick ganska bra, hon är lite stelare fortfarande i höger sida men blir bättre och bättre tycker jag.
Efter lite serpentinarbete red jag lite på en stor volt, men det var lite knöligt på banan så jag ville inte riktigt rida i samma spår så länge, så det blev bara några varv. Red istället längs spåret och ställde henne ordentligt inåt för att stretcha ut halsen. Det gick faktiskt riktigt bra i båda varven! 
Sedan jobbade jag även lite med att flytta henne undan för skänkeln. Red in från K/H/M/F och in till medellinjen, sedan rakt fram och ut på kortsidan. I vänster varv gick det sådär, hon gled iväg liksom och flyttade inte ordentligt utan stressade mer igenom det. I höger varv var det tvärt om, där tvärade hon nästan inte alls. Gjorde iallafall det några gånger i båda varven.
Slutligen tog vi även lite tölt. Jag började med att tölta på långsidorna och göra volter i skritt före och/eller efter, där det behövdes för att få henne med helt enkelt. När det kändes okej i båda varven red jag genom några hörn också, i ganska lågt tempo eftersom det har varit halt på banan och jag inte litade helt på underlaget idag. Men det kändes iallafall som att Saela fick bra grepp. Tölten gick också bra, i relativt lågt tempo.
Skrittade av lite sedan på stora bågar innan hon fick gå in i stallet. Jag tog in grabbarna också, och hjälpte även till med att ta in "storhästarna" innan jag åkte hem.

Kommentera här: