141023

Idag kan jag inte klaga på vädret, kallt visserligen men ingen nederbörd när jag var i stallet. Och kyla på hösten tycker jag bara är mysigt.
Däremot har jag haft ont i magen till och från hela dagen och känt mig allmänt risig, så jag red bara Snuff idag.

 
Och alltså. Den hästen. DEN HÄSTEN. Kopur är såklart min favorit och bäst i hela världen (precis som Rosti!) men Saela är verkligen min drömhäst för tillfället. Åh, jag blir helt till mig bara av att skriva om henne!
 
Vi red runt byn. Hon fick gå med rumpan bar, efter att jag påminde mig själv om att hon inte är lika frusen som mig och Kopur. Hon behöver liksom inte ländtäcke när det är plusgrader och ingen nederbörd.
 
Hon var pigg och framåt, men ändå lydig. Flyttade lite för skänklarna i skritten, hon bara gled åt sidan. På ett bra sätt då.
Sedan travade vi, galopperade upp för långa backen och sen började jag jobba lite med tölten. Idag var en sån där grym dag då hon bara dansade fram! Då bestämde jag mig för att jobba lite med tempot, så jag pushade henne till så högt tempo hon klarar nu. Hon har alltså alldeles nyss fått börja öka lite, och hon går redan i högre tempo än vad Popsen någonsin klarat utan att tappa takt. Självklart är det lättare för henne som är fyrgångare med stora steg, jämfört med honom som är en femgångare med ganska kort steg, men ändå. Så sjukt häftig känsla när hon bara flyter fram och man känner aktionen och hur himla fin hon faktiskt är.
 
Som vanligt kom jag tillbaka till stallet och var så himla nöjd med passet, hon går i stort sett alltid bra när vi rider ut. Det är ju lättare för henne att tölta på rakt spår och mjuka kurvor än på banan med 90 graders hörn, så hon går alltid mycket bättre och stabilare ute.
 
Hon fick gå in med fleecetäcket på sen och äta kraft. Jag hjälpte till att släppa ut ett sto som är på träning/försäljning, och tog in en häst, och sen tog jag in mina grabbar det sista jag gjorde innan jag åkte hem.
 
På väg hem sen började det regna, och A hade hört att det skulle kunna bli snöslask så jag valde nog rätt tid att åka till stallet idag.

Kommentera här: