141026

Jag somnade visst igår innan jag hann lägga in bilder och publicera...

Det bästa med att ha stallet är när vi kommit hem på söndag kväll. Jag är trött i hela kroppen, men ändå på ett skönt sätt efter att ha varit på världens bästa ställe i uppåt 20 timmar.
 
Idag efter lunch red jag lite hästar. Rosti blev inte riden idag ändå, men Saela, Svarttinna och Isar red jag.
Jag red Saela först, vi red efter vägen fram och tillbaka så mamma kunde filma. Hon var skitstark idag, vet inte riktigt vad det var med henne? Slog upp till galopp en hel del i både tölten och traven, men så där emellan var hon bara guld och gick så otroligt bra!
Vi red fram och tillbaka ett tag, mest i tölt men även lite trav och galopp. Sedan skrittade vi en bit och gick sedan hem till stallet igen.
 


Min hjälm sitter snett, ser jag, så nu kan jag inte sluta störa mig på det. Skithjälm.
 
Som sagt, när hon gör det hon ska och faktiskt töltar är hon verkligen så himla bra! Takten är helt klockren, lyften är bra, utstrålningen är på topp. Älskade, fantastiskt fina häst!
 
Efter att ha dreglat en stund över filmerna på Snuff tog jag in Svarttinna. Henne har jag aldrig ridit förr, bara sett henne riden och tyckt att hon sett lite halvt galen, och väldigt fin, ut. Men idag frågade A om jag ville rida henne och det tackade jag såklart inte nej till!
Och även hon var en sån där riktig wow-häst, så himla kul att rida! Hon är också fyrgångare (är jag till 99% säker på iallafall?) men äldre och mycket mer riden än Saela, så allt är mer på plats. Och massor av energi! Jag satt nog och log största delen av ridpasset, hon ville bara fram-fram-fram hela tiden. Och tölten var så himla kul! Det var bara att släppa lite och tänka fram, så ökade hon och gick i skapligt högt tempo. Ville inte direkt pressa på henne med tanke på att det var första gången jag red henne, och banan är ganska tung och kladdig. Men hon var superkul att rida och jag skulle verkligen inte tacka nej till att rida henne igen!
 
Sen till sist var det lilla Isars tur. Han är bara fyra, men ganska mycket riden. En sån där riktig myshäst är han, tycker jag. Snäll och söt i all hantering, gosig och jättegullig. Men efter att ha ridit två ganska stora hästar tidigare kändes han som en liten plutt, det var lite småkul.
Jag hade också svårt att hitta traven på honom, men om det var jag som var kass eller han som inte var på humör vet jag inte riktigt. Vi töltade iallafall litegrann och sen försökte jag jobba honom i skritten, men han kändes så otroligt stel i höger sida. Vet inte om han sträckt sig eller något, eller om han alltid är så, men han var väldigt emot att gå på volt i höger varv. Vänster var inga problem alls, så det verkar ju sitta i ena sidan. 
Vi jobbade iallafall lite mer i skritten, så han var lite lätt högerställd iallafall, och sedan nöjde jag mig. 

 
Det är lite kul... Jag har alltid sagt att min typ av häst är valack, femgångare och inte springig och stark. Idag red jag tre hästar:
1. Sto, fyrgångare, stark.
2. Sto, fyrgångare, springig.
3. Valack, femgångare, varken springig eller stark.
De två första ville jag inte sluta rida, den tredje var inte alls lika kul... Det är förstås inte helt rättvist att jämföra en relativt grön fyraåring med en häst som är min diamant och en som är en jättefin tävlings- och avelshäst, men ändå. Jag tror jag måste ompröva mina tankar om vad för typ av häst jag trivs bäst med...
 
Efter all ridning hade vi lite tid kvar innan vi skulle ta in och fodra, så jag passade på att göra rent Kopurs träns, sadelgjordsstroppar på sadeln, sadelgjorden, och mina skor. Sedan tog vi in de hästar som skulle in, fodrade allihop, och åkte hem.

Kommentarer:

1 Neapocalypse - ・゚♥ ✞ - alternativ blogg & hästblogg ♥:

skriven

sv; haha! Jag bor i Norrbotten, Luleå rättare sagt :)
Vilken rolig blogg du har! Supercoolt med typ "fotoalbum" som startsida :D

Kommentera här: