141029

Idag var en toppendag i stallet!
 
Mamma och Kopur red lektion först. Jag tyckte de var jätteduktiga, mamma har ju inte ridit mycket alls de senaste åren men det gick ändå riktigt bra för henne idag. Och Kopur är en sån klippa, världens bästa häst.
 
Saela finns det bara ett ord för. U N D E R B A R. Vi hade boots idag (gummi med vikt, typ 220 gram) bara för att testa. På banan, som var ganska tung, kände jag ändå ingen direkt skillnad. Var lite rädd att hon skulle falla mer mot trav men det var ingen skillnad.
Vi började skritta på bågar och volter, gick sen över till att flytta för skänkel både längs voltspåret och på diagonalerna. En övning som var jättebra var att göra skänkelvikning in från t.ex. F, in till X, och sen skänkelvikning tillbaka ut till M. Det passade både mig och Snuff jättebra.
Sen joggade vi igång i traven. Det jag ska tänka på där är att börja ge henne lite mer tygel nu, så hon kan ta för sig mer även där och få ut steget. Och inte glömma drivningen bara för att hon är pigg.
Började med tölten sedan, på spåret och vända över ridbanan. Balansen är mycket bättre nu. Som A sa, sist kändes det som att hon skulle gå omkull i hörnen och nu har hon koll. Så det går absolut framåt! Vi började jobba upp tempot lite också, nån gång på banan gick det okej och ibland blev det inte så mycket skillnad. Det som gäller för mig i tölten är att inte tappa tygelkontakten, ha händerna lågt, och stabil stark sits. Bara tänka att sitta väldigt stilla och följa med, i stort sett. Men förstås utan att tappa drivning.
 
Eftersom vi börjat jobba upp tempot lite ville jag prova ute på vägen också, där Saela har lättare för sig och underlaget inte är lika tungt. Hon var inte så sugen på att gå ifrån stallet när hon tyckte hon var klar, men hon gick att övertala. Vi tog två töltökningar hemåt, första gick helt okej, andra var bäst. Då gick hon skitbra!
 
A tyckte att om hon på tävling går stabilt i tölten borde hon vara uppe på 7,5-8, det är där hon hör hemma. Ganska häftigt att höra, såna poäng är sånt jag liksom inte ens vågar drömma om! Så jag vill verkligen jobba vidare med henne och få igenom allt, komma ut på tävlingsbanan i vår, och se var vi slutar.
 
Finaste Popsen för många år sedan, har inga bilder från idag. Så världens bästa får vara med på bild :)

Kommentera här: