141031

Idag var det riktigt kallt! Jag tänkte när jag skulle åka till stallet att det säkert inte var så farligt, så jag drog på mig ridbyxorna bara utan thermoleggings under som jag annars har när det är kallt. Kan ju säga att det skulle jag inte ha gjort. Det var svinkallt!

 
Idag var det Pops och Snuff som stod på schemat. På grund av kylan bestämde jag mig raskt för att rida barbacka på båda.
Popsen red jag först. Hade baucherbettet och red utan nosgrimma eftersom vi skulle ta det ganska lugnt. Det blev kanske lite mer arbete än jag först hade tänkt mig, men han tjafsade inget med bettet så jag tror han trivs bra med baucher! Det ligger ju stilla som han vill ha det, så det är nog bra på honom.
Vi red runt byn. Jobbade mest i skritt och tölt. Han var okej i takten och sådär, men lite stel och ovillig. Funderar på om han ska få vila en eller ett par veckor. Jag tror det behövs. Jag provade också att släppa lite på tyglarna och tölta på lös tygel, han tickade på jättebra men ökade och ökade och tog inte riktigt förhållningarna... Men men. Inte ens han kan vara perfekt varje dag. På det stora hela skötte han sig iallafall okej, och jag förundrades lite över hur pluttig hans tölt kändes nu när jag ridit honom så pass lite, och Saela så pass mycket.
 
Han fick gå ut till Rosti igen eftersom han knappt blivit svettig alls, och så tog jag in Snuff. Vi red ett pass på banan, med bettlöst micklem. Tar alltid några bettlösa dagar då och då, eftersom hon lätt biter sig och får sår. 


I vilket fall som helst så var hon inte kul idag. Dels spände hon sig, var ostyrbar, sprang ifrån mig och höll på... Vi blev ganska osams ett tag. Inget fungerade som det skulle, antingen flyttade hon inte alls i sidled eller så gled hon iväg. Skulle vi svänga så hände ingenting. Hon korvade sig hit och dit, en bog ut här, en bak ut där. Huvud upp, huvud fram, huvud på sned. Trippig och taktig. På slutet töltade hon iallafall fint nästan ett varv, så då bestämde jag mig för att avsluta passet. Hon fick stå inne med täcke på sen.
 
Det är väl som A sa, dels är det typiskt ston, och så kanske hon hade träningsvärk. Sen är hon ju bara så, och har alltid varit, att vissa dagar är hon guld och vissa dagar är hon bara jobbig. Det positiva är väl att lägstanivån trots allt har höjts. Nu är det ett uselt pass när hon inte är följsam. I somras var det ett uselt pass när hon studsade, stegrade och verkligen drog. För ett halvår sedan var det ingen tölt alls ett dåligt pass. Så fast det känns skit, så är lägstanivån mycket högre nu och det är ju faktiskt bra.
 
I morgon blir det vila. På söndag vet jag inte riktigt vad planen är, kanske mamma ska rida Popsie, isåfall rider jag antagligen ut på Snuff och kanske hittar på nåt med Rosti. Det visar sig väl.

Kommentera här: