Kan vi bättre?

26 april i år gjorde jag och Snuff tävlingsdebut. Hon riden sedan typ sommaren innan, töltsatt i januari men fortfarande väldigt svårt för tölt. Ovan att vara ute på saker och hoppade runt på framridningen. Vi fick en del irriterade blickar tror jag, men till vårt försvar kan jag säga att så fort jag började rida skötte hon sig hundra gånger bättre än när jag stod på marken.
 
Hursomhelst. Fem domare var det, så det var många kommentarer att läsa vilket ju var perfekt eftersom vi bara tävlade för tränings skull. 
Så här gick det då:
Tölt: 1.0 - 2.0 - 1.5 - 2.0 - 2.0
Urval av kommentarer: mycket spänd, travtakt, mot hand, lite travinslag
Trav: 4.0 - 4.5 - 4.0 - 5.0 - 4.0
Urval av kommentarer: ok takt, emot bettet, okoncentrerad, ej mellan hjälperna
Skritt: 4.0 - 4.0 - 3.5 - 4.5 - 4.0
Urval av kommentarer: överilad, stressar, ok takt
Galopp: 4.5 - 5.0 - 5.0 - 5.0 - 5.0
Urval av kommentarer: ok takt, lång form, bra takt
Totalt: 3.4 - 3.9 - 3.5 - 4.4 - 3.8 
 
Så vi snittade på 1,7 i tölten, 4,3 i traven, 4 i skritten, 4,9 i galoppen och 3,8 totalt. Det tycker jag ändå inte är så tokigt för en häst som, handen på hjärtat, tänkte hoppa ut från banan och inte töltade speciellt många steg.
 
Den stora frågan är förstås om vi skulle lyckas bättre nu. Jag hoppas det, målet till nästa tävling (som antagligen blir i vår) är att inte få lägre i någon gångart, och få bättre på tölten. Kanske lyckas vi komma över 4 totalt?
Jag vet ju egentligen att hon kan gå mycket bättre, alla gånger en bit över 5. Men vägen dit är inte spikrak, och först och främst måste hon vänja sig vid att vara ute på tävling. 


Sötnosarna i transporten på väg till Snuffs första tävling, och en av de sista riktiga för Popsen

Kommentera här: