150308

Idag var planen att longera Snuff, och sedan skritta ut på Rosti med Kopur som handhäst.
Började med Snuff. Hon fick på sig full mundering med boots + skydd runtom... Lite extremt kändes det förstås, men hon är överallt när hon blir longerad och har ingen koll på hovarna. Det är lite för många gånger jag har tänkt att hon säkert klarar sig med boots fram, och så har hon trampat sig någonstans och börjat blöda... Så nu kör jag det säkra före det osäkra, och packar in henne som värsta dressyrhästen. Och ja, det är lite fördomsfullt av mig att säga så, men bara på skoj. Det finns säkert massor av dressyrhästar som springer omkring utan skydd också!
 
I vilket fall som helst så var hon precis så pigg som jag räknat med idag... Travade först i båda varven utan inspänning. Då höll hon sig ändå helt okej. Sedan spände jag inspänningen ganska högt (och inte så spänt) och jobbade lite mer i trav och gjorde sedan några galoppfattningar. Hon visade att hon kan galoppera lugnt i båda varven, och hade inga problem med att fatta någon av galopperna. Stort plus! Men hon visade också att hon kan bocka, hoppa, skutta och köra rally på volten... Det är ju typiskt henne, så jag säger inte så mycket om det. Glad för att skydden satt på iallafall!
Avslutade med att flytta ner inspänningen lägre och joggade av i lugn trav i lite lägre form. Hon var lite busig och på i början, men slappnade snabbt av. Efter lite lugn trav i båda varven nöjde jag mig. Tog av inspänningen och gjorden, och bytte longerlinan mot ett grimskaft, och promenerade en bit med henne längs vägen som avskrittning. Hon är väldigt flamsig när man går med henne, och vill bara titta hemåt, vända sig, och har noll fokus på mig. 
Jag tror jag ska börja gå med henne oftare. Det känns som att det kan vara nyttigt för oss, att träna lydnad och fokus från marken under promenader. Kan ju till exempel promenera en sväng före eller efter ett ridpass på banan, som fram/avskrittning.
Hon blev iallafall lite bättre när vi vände hemåt.


 
Grabbarna såg ut att ha det så mysigt i hagen, så jag ändrade planeringen och lät dem vila istället. Passade på att städa lite i sadelkammaren. Ridtäckena fick följa med hem (det är runt 10 grader varmt om dagarna nu och Snuff har ganska mycket utväxt päls, och har bara använt dem ett fåtal gånger i vinter, så de lär knappast behövas nu...) och även reflexerna och ett gäng handdukar blev undanplockade. Fixade i korgarna och på hyllan, så nu är det lite mer ordning och mycket mer lättöverskådligt.
På tur sedan är väl dels tränshängarna, det är en del tävlingspannband där som ska hem, träns som aldrig används och lite sånt. Och så på Rostis sadel, där har det samlats ett berg av smutsiga schabrak. De tänkte jag dock passa på att tvätta när vi har stallet om några veckor, så de får ligga kvar.
Och så är det på boxarna. Täckens om ska tvättas och tas hem (och regntäcken som ska hängas fram), grimmor som ska bytas ut, borstar som ska rengöras. Vårstädning, helt enkelt! Sånt är faktiskt ganska mysigt, tycker jag, så det har jag inget emot.
 
När jag fixat klart korgarna och hyllan var det inte så mycket mer att göra i stallet, så vi sa hejdå och åkte hem.

Kommentera här: