150309

Vilket väder det är idag!
Var lite kallt i morse, men nu är det strax under 10 grader och strålande sol. Världens vårväder alltså, fast det "bara" är början av mars ännu! Underbart.
 
Jag åkte till stallet i förmiddags. Planen var att rida grabbarna, och helst hinna promenera med Snuff.
Rosti fick börja. Han hade rullat sig och såg ut som världens lermonster, och lossade förstås massor av päls också. Jag kunde stå och dra bort stora tovor av päls runt öronen, frambenen, bakom huvudet... I stort sett överallt där han böjer sig.
Jag orkade (och hann) inte få bort all lera och lös päls, men jag gjorde ett tappert försök. Sedan tog jag på schabrak och micklemtränset (bettlöst) och red iväg. Vi red upp mot byn, och sen in på vägen mot sommarhagen i skogen. Bortåt var han väldigt seg idag, och inte alls sugen på att gå ifrån kompisarna. Vi travade iallafall litegrann.
Vägen i skogen var mest bara is, så efter ett tag vände jag. Då blev han genast piggare. Skrittade förbi isen, sen kunde vi ta en liten galopp. Kom upp på vägen igen och galopperade ännu en bit hemåt, sedan fick han skritta hem.
När vi var nästan hemma gnäggade han, något han i stort sett aldrig gör. De har blivit så himla beroende av varandra nu, hästarna. Bra för dem att träna på att vara ifrån varandra ibland!
 
Rosti fick gå direkt ut i hagen när han var klar, och jag hämtade in Kopur. Borstade av honom lite snabbt och sadlade, tränsade och satte på skyddsboots fram. Tänkte köra lite konditionsträning med honom.
Vi red bort till Hyttövägen (det är iallafall vad vägen heter enligt min mobil...) och in där. Sedan körde vi galoppintervaller, så vi galopperade ett par minuter, skrittade några minuter, galopperade igen o.s.v. Väldigt mysig ridtur, både vägen, vädret och hästen var på topp!
Bortåt var han lite flamsig och slarvig, så galoppen blev bitvis fyrtaktig, men han var ändå ganska lättjobbad. Red upp till första korsningen och vände där. Hemåt blev han väldigt mycket mer på i galoppen, och sprang mycket snabbare. Å andra sidan var takten bättre, så det blev väl lite plus minus noll kan man säga.



Jag tog tiden på sista raksträckan (typ mellan bommarna) som är 580 meter. Den tog vi på ungefär en och en halv minut. Det ger ett galopptempo på ungefär 385 m/minut, när jag försökte hålla honom ganska samlad när han ville springa fort... 
Skrittade iallafall hem sen, borstade av honom och släppte ut honom igen.
 
Det hade då hunnit bli dags för lunch för hästarna, så jag hann inte med någon promenad med Snuff. Inte jordens undergång, får ta det imorgon eller så istället bara! Hon har ju en liten minivila, eller har haft. Nu ska hon börja jobba igen.

Kommentera här: