150310

Idag blåste det hur mycket som helst på förmiddagen. Det lugnade ner sig lite under eftermiddagen, så när jag åkte till stallet vid 15-tiden var det blåsigt, men inte lika mycket som tidigare på dagen...
 
När jag kom till stallet gjorde jag först iordning Rostis mat, och tog sedan in Saela. Jag borstade av henne lite snabbt och gick sedan ut på ridbanan. Tänkte löslongera henne lite. Hon var inte på bushumör, men hon travade fint och var iallafall hyfsat med på noterna när jag ville att hon skulle följa mig. Däremot ville hon inte springa efter, då stannade hon och nosade på bajs istället...
Vi höll bara på runt tio minuter, sedan gick jag en sväng med henne. Gick upp till "stora vägen" och gick en liten bit på den. Medans vi gick passade jag på att träna lite start - stopp, att hon ska lyssna på mig och ha fokus åt mitt håll och inte bortåt. Uppmärksamhetsträning helt enkelt. Det gick bättre mot slutet tycker jag. Ska fortsätta med lite sån här träning då och då, jag tror det behövs.
 


Snuff fick gå in i boxen sedan och jag hämtade in Kopur. Äntligen har banan kommit fram och är isfri, och bortre halvan är relativt torr. Jag letade fram en bom och två sockerbitar och byggde ett litet minihinder mitt på banan.
Värmde sedan upp i skritt och trav på en stor volt. Han var lite stel och svår att forma idag, vet inte varför. Kanske lite träningsvärk från igår?
Vi galopperade iallafall några varv åt båda hållen sedan. Vänster galopp är mycket bättre och mer balanserad än höger, ändå fattar han ofta fel första försöket i vänster varv... Undrar vad det beror på?
Efter en liten skrittpaus började jag jobba på volten i galopp igen, men över hindret den här gången. Kopur hade lite svårt att hitta en bra avsprångspunkt (lite ringrostig kanske?) och hoppade ibland stort, men annars gick det bra. Kändes dock lite obalanserad ibland i landningarna.



Det här kändes som en bra övning för honom, för att stärka galoppen ytterligare och träna upp balansen där.
Travade och skrittade av och tog sedan in honom i stallet där han och Saela fick lite kraft.
 
Jag tog in Rosti sedan och borstade av honom det värsta. Han lossar verkligen otroligt mycket nu, och skitig är han också: Ser riktigt ovårdad ut, hur mycket man än borstar!
 
När Rosti såg skaplig ut lät jag honom gå in i boxen och äta lusern, sa godnatt till hästarna och åkte hem.
Det var tre riktigt härliga vårtecken idag!
1. Jag hoppade (skuttade) för första gången i år
2. Jag tog av mig jackan när jag red Kopur, och red i bara tröja, för första gången i år
3. När jag åkte hem vid halv sex-tiden var det fortfarande ljust!

Kommentera här: