150314

Idag skulle Kopur och jag ha åkt till Tierp och tävlat, men jag var så seg och trött och omotiverad igår så det är helt sanslöst. Dessutom skulle det bli en jättelång dag med väntan, då F2 var sista grenen för dagen och vi skulle behöva vara veterinärbesiktigade och klara till 8.30. Så jag kände bara nej, och strök mig faktiskt från den tävlingen. Det är ju ingen ide att åka på tävling om man ändå inte är peppad. Så han fick en extra vilodag istället, och så tar vi nya tag framåt våren. Finns en del intressanta tävlingar nu framöver (Björsbo på långfredagen, Örnäs första maj, Norberg andra helgen i maj, Tierp tredje helgen i maj, Forsen eller hemma 6-7 juni) så jag ska ta mig samman inom de närmsta dagarna och lägga upp en plan för båda hästarna. Ska prata med Anna först bara, om när och var hon tror det kan passa Snuff att starta.
 
Idag var det iallafall Snuffs tur att arbeta. Jag hade först tänkt rida ut, men så tänkte jag att hon ju behöver jobba på volt och så för att koncentrera sig och "landa", så vi höll oss på banan. Red barbacka idag igen eftersom tanken var att bara skritta, med tanke på de lite lösa skorna.

Hon var lite jobbig idag, tjafsade en hel del med munnen och i höger varv bet hon sig fast mer och var jobbigare. Vänster varv gick bättre. Men hon blir ju alltid stelare åt höger när hon har stått några dagar, så det gäller liksom bara att jobba igenom det. Efter en eller ett par dagars arbete så brukar hon ju vara som vanligt igen.
 
Hur som helst så jobbade jag henne mycket på volt, serpentiner, bågar och böjar. Jobbade även en del med att flytta för skänkeln. Det var hon ganska trög med idag, inte omöjlig, men trög. 
 
Avslutade med några varv i tölt, eftersom hon gick och taggade precis hela tiden och det kändes att hon verkligen behövde få springa. I vänster varv var tölten riktigt bra! Sista varvet vi red i vänster så bara töltade hon på, så positiv och så stabil, och jag kunde inte göra annat än att sitta och le. Underbara häst!
Höger varv var sämre, där bet hon sig fast och "drog". Inte i full fart, men hon springer ifrån och lyssnar inte, så ett par gånger styrde jag rakt mot staketet i ett hörn för att hon skulle stanna... Det är inte så kul. Jag vet att hon gör så för att det blir jobbigt, och springa är hennes sätt att smita undan, men det är inte mindre frustrerande för det. Det känns som att vi inte kan någonting varken hon eller jag när hon är så.



Avslutade iallafall med ett varv tölt i vänster varv (det som genererade i ett stort leende) och skrittade av, sedan fick hon gå direkt ut till grabbarna.

Kommentera här: